Hej,

Jag (kvinna 43 år) skriver för att få höra hur ditt parti ser på min frågeställning, rörande vård och sjukskrivning. Jag letat svar på frågorna utan att finna svar – så kanske har min frågeställning hamnat mellan stolarna... för samtliga partier?

I dag finns en garanti att man ska få vård inom 3 månader annars kan man byta sjukvård till en annan ort eller liknande MEN det innebär inte att man får diagnos och därmed rätt hjälp - vilket kanske politikerna tror, jag tar mig själv som exempel:

Jag blev sjukskriven i April pga av bl.a. värk i axel, skuldra, arm och har varit sjukskriven sen dess (värken är så ihärdig och kraftig  och trots starka värktabletter har jag inte fått sova en hel natt sen i feb/ mars - i och med detta visar jag även på alla symptom socialstyrelsen har för utmattning..., och än (drygt 6 månader senare) har jag inte fått rätt diagnos gällande värken och därmed inte heller en hel natts sömn). Min husläkare skickade remiss till ortoped på NUS som skickade tillbaka den med direktiv att behandla mig för Impingement - dvs ge mig en kortisonspruta i axel, utan att den gav någon verkan (Juni) så min husläkare skickade tillbaka mig till ortopeden. Ortopeden (och det sägs att jag fått den främsta i Norrland) läste inte min journal riktigt - MEN jag berättade för ortopeden att sjukgymnast misstänker Frozen shoulder, och min diabetessköterska misstänker diabetesskuldra, vilket är snarlikt Frozen shoulder. Ortopeden menade att det är för dyrt att utreda om det är Frozen shoulder eller Diabetesskuldra och därför ska jag behandlas för andra åkommor först ett tag - som är billigare - det krävs nämligen en magnetröntgen för att bevisa eller dementera en Frozen sholder och Diabetes skuldra. En MR kostar 3 800 kr.Jag blev därför behandlad som att jag hade Impingement IGEN (Juli), dvs med ännu en kortisonspruta som inte hjälpte något. Med mig hem fick jag övningar som ska hjälpa vid Impingement. Efter bara lite googlande kan man läsa studier som menar att sådan träning förlänger läkningstiden för de med Frozen shoulder/Diabetes skuldra. Jag skulle få återkomma inom en månad ( i Augusti) på en ny tid, men det har ännu inte skett då ortopeden missat att skriva ut mitt ärende till sekreterarna, så jag får vänta 2-2½ månad (Septemper). Jag har varit ihärdig och jobbig mot både vårdcentral, privata vårdcentraler och ortopeden om att jag själv kan betala en MR - men får ingen remiss och därmed inte heller möjligheten att troligtvis skynda på diagnosen Ortopeden ska vid nästa tillfälle göra en skiftröntgen av nacken och behandla mig för något annat, utan att veta om jag har Frozen shoulder eller Diabetes skuldra och trots att detta troligtvis förvärrar och försvårar läkningstiden.

Jag undrar om ni politiker är medvetna om att den 3-månaders vårdgaranti som finns idag inte nödvändigtvis ger patienten rätt diagnos - att vården idag tillåter att patienter i lugn och ro avverkar behandling efter behandling : behandlingar från A till Ö (där A står för billigaste behandlingen och Ö för dyraste) tills man hittar rätt, istället för att se patientens helhet med eventuella andra sjukdomar och vad annan vårdpersonal (sjukgymnast, sköterska etc) har att säga om fallet i fråga, så patienterna snabbt får rätt diagnos och därefter rätt behandling innan sjukförsäkringen sluta gälla?

I den takt som sökandet av rätt diagnos lär ta SÅ undrar jag hur sjukförsäkringen ska täcka in tiden för att få rätt diagnos och sen tiden för rätt behandling?

Har vi så grymt mycket pengar att det verkligen är billigare för samhället att ha mig sjukskriven pga av att det inte finns tydliga ramar kring att diagnos måste prioriteras och vara satt inom en begränsad tid? 

Vad har det kostat samhället hittills att ha mig sjukskriven och än på långa vägar är troligen inte rätt diagnos och med inte heller rätt behandling i sikte?

Så nu vill jag veta om detta kommer som en ovetandes nyhet för ditt parti eller om ni har någon plan på genomföra något krav på tiden fram till diagnos OCH om inte, hur tänker ni att sjukförsäkringen ska se ut om det kan ta hela, eller nästan hela den perioden, bara att få rätt diagnos - vilken försäkring ska täcka tiden för behandlingen då?

Skriftligt svar emotses i rimlig tid innan valdagen, med signatur och parti.

 

Med vänlig hälsning

Kommentera

Publiceras ej